kapubanner for mobile
Szerző: HR Portal
Megjelent: 9 hónapja

Visszatérés az irodába? Egy globális felmérés eredményei

Úgy tűnik, a népsűrűség, a lakások mérete és a kulturális normák is azon tényezők között vannak, amik meghatározzák, hogy egy adott országban visszatértek-e a munkavállalók az irodákba vagy sem. Van, ahol 1,6 nap/hó, másutt 4 vagy 6 nap/hó a távmunka aránya. Egyáltalán hogyan alakult a hibrid munkavégzés globálisan?

home office, távmunka-

Egy felmérésből, ami 34 országban 42 000 munkavállalót vizsgált, és melynek keretében néhány mélyinterjú is készült (Stanford, Intituto Tecnologico Autonomo de Mexico and Ifo Institute) kiderült, hogy a népsűrűség, a Covid miatti lezárások hosszúsága és az adott országban érvényesülő  munkavállalói jogok (autonómia) is meghatározza, hogy hogyan alakult egyes régiókban a hibrid munkavégzés, írja a New York Times

Míg például Dél-Koreában mindössze átlagosan 1,6 napot tölthetnek egy hónapban távmunkával a munkavállalók, addig Nagy-Britanniában 6 napot. Valójában Dél-Koreában nem is igazán volt jellemző a távmunka a járvány idején sem. Japánban 2 nap az átlag, Tajvanon 2,6, Argentínában és Dél-Afrikában  3,6 nap. Németországban átlagosan négy nap egy hónapban, vagyis nagyjából heti 1, itt általában szakszervezeti megállapodások segítségével rajzolódtak ki a hibrid munka keretei. 

Ausztráliában már átlépi a távmunka mértéke az ötnapos munkahetet per hónap, itt az átlag 5,2 nap. Az Egyesült Államok meghaladja ezt, ugyanis 5,6 nap az átlag, és a kutatásban egy cég ügyvezetői azt nyilatkozták, hogy bár ők nem tették kötelezővé a visszatérést, a dolgozók mégis úgy érzik, ha nem járnak be, kimaradnak valamiből (fomo - fear of missing out élménye). Nagy-Britannia még ezen is túltesz, mert ott az átlag 6 nap havonta.

Összességében az ázsiai országokban a munkáltatók kevésbé tették magukévá a home office és a távmunka gondolatát az európai és az amerikai kontinens munkaadóihoz képest. A kutatók úgy vélik, hogy a lakhatás körülmények is szerepet játszanak a munkába való visszatérési szokásokban. Az Egyesült Államok külvárosi részein, ahol az embereknek nagyobb otthona és akár otthoni irodája van, a munkavállalók lassabban mennek vissza az irodákba. A sűrűn lakott városokban, különösen Ázsiában, általában magasabb az irodába való visszatérési arány, gyakran azért, mert az alkalmazottak nehezen tudtak produktívak lenni a sok családtaggal megosztott kis lakásokban.

Globális cégeket irányító ügyvezetők általában megtapasztalják ezt a sokszínűséget, mint például a Cisco technológiai vállalat vezérigazgatója Jeetu Patel, aki világszerte 85 000 alkalmazottat vezet. Míg az ázsiai irodákban nyüzsögnek az alkalmazottak, addig a világ más részein ez jóval kevésbé jellemző. A cég hagyta, hogy regionális vállalatai maguk döntsenek az irodai jelenlétről. 

A lakhatási különbségeken túl a kutatók szerint a távmunka szintjét befolyásolja, hogy egy régió mennyi időt töltött a Covid időszak alatt a munkahelyétől távol. A világ azon területein, ahol többször fordult elő lezárás, mint például egyes amerikai városokban, a munkavállalók és a munkáltatók jobban belerázódtak a távmunka rutinjába. Az emberek befektettek otthoni berendezésekbe, például nagyobb monitorokba, kényelmesebb székekbe. A vállalatok pedig olyan irányítási rendszereket vezettek be, amelyek biztosítják, hogy az elvégzett munka számítson a teljesítménybe, ne pedig az irodában eltöltött idő. 

Egyes ázsiai országok számos esetben gyorsabban, rövidebb lezárásokkal tudták kezelni a járványt, így ott kevésbé is vált bevett gyakorlattá a távmunka. Valamint, amint egy dél-koreai cég szóvivője elmondta a lapnak, ők nem szeretnek olyan privilégiumokat adni a munkavállalók egy részének, ami nem terjeszthető ki mindenkire. Egy Japánban működő vállalat egyik vezetője, aki 30 munkavállalóért felel pedig úgy érzi, személyesen jobban a dolgozókon tudja tartani a szemét, mint távolról.

A kulturális normák is döntő tényezőt jelentenek, mert míg egyes kultúrákban a munkavállalók megfogalmazzák igényeiket a vezetőik felé, akár a flexibilitásra vonatkozóan vagy akár csapatok is megállapodhatnak a hibrid munkavégzés kereteiről, vagy Európában például a szakszervezetek is beszáltak az ilyen jellegű egyeztetésekbe, addig más munkakultúrákban ez sokkal kevésbé jellemző. 

New York Times

  • 2024.05.24Kiváló vezető képzés Tanteremben, 6 képzési napon, 4 szakmai vezetőtől tanulhat kis létszámú csoportban alap vezetői kompetenciákat, hogy HR vezetőként is versenyképes legyen! Most 15% kedvezmény!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.05Pénzügyi kimutatások elemzése A képzés során a résztvevők megismerik és elsajátítják a beszámoló elemzés eszközeit és technikáit, képessé válnak egy vállalat vagyoni, pénzügyi és jövedelmi helyzetének komplex megítélésére a nyilvánosan elérhető pénzügyi beszámolók alapján. Betekintést kapnak a vállalati beszámolók megértéséhez elengedhetetlen iparági elemzés eszközrendszerébe és technikáiba.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.13Tudatos delegálás - vezetői tréning Programunk két fontos vezetői készség fejlesztésére irányul. Az egyik a tudatos delegálás, mint elengedhetetlen vezetői időfelszabadító, munkatárs-fejlesztő készség, a másik az ehhez szükséges asszertív kommunikáció, amely ezt a folyamatot segíti.info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Toborzási előny, ha egy cég home office-t tud ajánlani

Milyen kihívások állnak a HR-szakma és a toborzás előtt? Különleges gondolkodás kell-e a Z generációhoz? Jó-e a női vezetői kvóta a cégeknél?... Teljes cikk

Home office munka

A home office az otthonról végezhető munkát jelenti. Lehetősége szélesebb körben a koronavírus-járvány idején terjedt el. A pandémia óta az ilyen... Teljes cikk

Egyre több vállalatnál döntenek a home office megszüntetése mellett

A home office a COVID előtt, jellemzően multinacionális vállalatnál dolgozók kiváltsága volt, a járvány alatt viszont irodai munkakörökben... Teljes cikk