kapubanner for mobile
Szerző: HR Portal
Megjelent: 5 hónapja

Z generáció megtartása, rugalmas munka: ilyen volt 2023 az üzleti szolgáltató központoknál

A business service szektorban dolgozók 70 százaléka Z generációs. Az igényeikhez alkalmazkodás kulcsfontosságú a megtartásban - mondja Lenk István az üzleti szolgáltató központok szervezetének (ABSL) elnöke, az Eaton Enterprises magyarországi ügyvezetője. Hagyományos év végi sorozatunkban HR vezetők összegzik az évet és nyilatkoznak célkitűzéseikről. Az első részben most egy üzleti vezető értékel, akinek a HR-re is széles rálátása van. A hazai BSC szektorban már 100 ezer munkavállaló dolgozik.

Lenk István BSC ABSL ügyvezető -

- Milyen szakmáját érintő szavak jutnak eszébe 2023-ból, ami gyakran felbukkant vagy ami illik erre az évre? Milyen év volt 2023 a BSC szektorban és az Eatonnél?
A növekedés és flexibilis alkalmazkodás jellemzi a szektort, egyre magasabb a hozzáadott érték. Jelenleg 201 szolgáltató központ 100 000 embert foglalkoztat. Az üzleti szolgáltató központok átlagos mérete 450-ről 500 főre nőtt.  

Az Eatonnál is a tudásintenzív tevékenységek felé mozdultunk. Emellett stabilan, kis mértékkel nőttünk. Az új munkahelyi normák, a flexiblis munkakörnyezet egyre nagyobb hangsúly kap. Számunkra ez azt jelenti, hogy egészséges egyensúly alakuljon ki a munkahelyi lét és az otthoni munkavégzés között. Ez segíti a szocializációt, közös munkát, másfelől teret enged az egyéni hatékonyságnak.

 - Milyen váratlan helyzetekkel szembesült HR szempontból az elmúlt évben? Hogyan oldották meg?
 A vállalatok elkötelezettsége a képzés és a tehetségfejlesztés terén kulcsfontosságú szerepet játszik a szektoron belüli hozzáadott érték növekedésében. A tehetségek bevonzása és megtartása kihívás, amikor munkaerőhiány van több szakterületen illetve különleges tudással rendelkező szakembereket keresünk, és analitikus készségek kerülnek előtérbe a problémamegoldási készség mellett.

A szektorban dolgozók 70 százaléka Z- generációs. A helyzethez való alkalmazkodás kulcsfontosságú a tehetségek megtartásánál. A ‘neurofriendly’ iroda és környezet illetve az erre való igény már jelen van és egyre jobban ebbe az irányba haladunk. Ez azt jelenti, hogy a különböző emberek számára úgy alakítjuk ki a munkakörnyezetet, hogy a legjobban érezzék magukat és minél jobban önmaguk lehessenek. Ez megmutatkozik nemcsak az irodai környezetben, de a kollégákkal való kommunikációban, a vezetői hozzáállásnak is tükröznie kell ezt.

A ‘work-life balance’ (a munka-magánélet egyensúly) eltolódik a ‘work-life integration’ (munka-magánélet integráció) irányba ami azt jelenti, hogy nem különül el ez a két dolog élesen, hanem rugalmasan egy rendszerként egészíti ki egymást. E kettőben a munkavállalók megtalálhatják a szinergiákat. Például otthoni környezetben dolgozik, de megszakításokkal attól függően hogyan tudja a munkavállaló a privát és üzleti tevékenységeket a leghatékonyabban a napon belül elvégezni.

Címszavakban ilyen munkakörnyezetet keresnek a munkavállalók 2024-ben: eredetiség, humor, vidám környezet.

Mi az a BSC vagy üzleti szolgáltató központ?

A business service center (BSC) vagy shared service center (SSC) olyan egység, amely egy nemzetközi vállalat bizonyos szolgáltatásait (pénzügy, IT, beszerzés, HR stb.) centralizáltan, egységesen látja el. Például egy budapesti irodából az összes európai leányvállalatot szolgálja ki. Ennek célja a hatékonyság növelése, a költségek csökkentése és a szolgáltatások minőségének javítása. Magyarországon már 201 ilyen egység működik, ahol idegen nyelveken jól beszélő munkavállalók dolgoznak. Mivel egy szervezet 10-20 nyelven is szolgáltat, és erre a magyar piacról nem lehet elég munkavállalót felvenni, sok külföldi is dolgozik a BSC-kben.

 - Milyen személyes sikert emelne ki az elmúlt évből, ami meghatározó volt?
Az ABSL oldaláról: nemzetközi irányba indítottuk el a magyar üzleti szolgáltatók felé adott platformot, amelyet már nemzetközi adatokkal szolgálunk ki, piaci tendenciákat mutatunk Fmeg.

Az Eaton oldaláról: nagy hangsúly fektettünk idén a sense of belonging területre, amely a motivációra hat főként egy hibrid környezetben, ahol a hatékonyság, a költségekre való nagyobb odafigyelés, a talentek evolúciója - bevonzás, megtartás, fejlesztés, karrierút kiépítésében támogatás - nagy jelentőségű.

 - Milyen terveik vannak a cégnél HR területen? Milyen év elé néz a BSC szektor? Melyek a legnagyobb kihívások?
Kihívás az “awareness” (az ismertség növelése - a szerk.) szektoron belül és cégszinten egyaránt, a növekedési lehetőségek kihasználása a tudásintenzív munkafolyamatok felé való elmozdulással, a Budapest központú üzleti szolgáltatói környezet vidéki városok felé történő nyitásának támogatása és elősegítése, a nyelvi képzés buktatóinak áthidalása a szektorba belépők számára.

Egyre magasabb költségszinten dolgozunk, így a cél hogy magasabb hozzáadott értéket tudjunk  volumen szinten hozni, ezzel a befektetői bizalmat és a régióban történő maradást is segítjük. Minél magasabb a költség, a mesterséges intelligencia, az outsourcing (a tevékenység kiszervezése)  egyre nagyobb szerepet kap az optimalizálásban, amelyet magasabb értékű munkakörökkel tudunk pótolni valamint új, ezekhez kapcsolódókkal kiegészíteni.

 - Miben szeretne jövőre vezetőként fejlődni?
A digitalizáció és a mesterséges intelligencia kötelező tananyag. Szeretnénk az ABSL-ben további értéket teremteni, a közösséget erősíteni és a szektort hatékonyan képviselni.

A nyitóképen Lenk István

  • 2024.05.24Kiváló vezető képzés Tanteremben, 6 képzési napon, 4 szakmai vezetőtől tanulhat kis létszámú csoportban alap vezetői kompetenciákat, hogy HR vezetőként is versenyképes legyen! Most 15% kedvezmény!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.05Pénzügyi kimutatások elemzése A képzés során a résztvevők megismerik és elsajátítják a beszámoló elemzés eszközeit és technikáit, képessé válnak egy vállalat vagyoni, pénzügyi és jövedelmi helyzetének komplex megítélésére a nyilvánosan elérhető pénzügyi beszámolók alapján. Betekintést kapnak a vállalati beszámolók megértéséhez elengedhetetlen iparági elemzés eszközrendszerébe és technikáiba.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.13Tudatos delegálás - vezetői tréning Programunk két fontos vezetői készség fejlesztésére irányul. Az egyik a tudatos delegálás, mint elengedhetetlen vezetői időfelszabadító, munkatárs-fejlesztő készség, a másik az ehhez szükséges asszertív kommunikáció, amely ezt a folyamatot segíti.info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Munkahelyi alumni élethosszig: stratégiai fontosságú a jó kapcsolat fenntartása a volt kollégákkal

Kapcsolattartás a volt munkahellyel, közös programok a volt kollégákkal? Esetleg eljöhet az az időpillanat, amikor bumerángént visszatérnénk a volt... Teljes cikk

Hogyan nyerhetjük meg a Z generációt?

Hogy gondolkodik a Z generáció, miként áll a munkához, hogyan és mennyire könnyen beilleszthető? Mennyire éri meg gyakornokokat foglalkoztatni? Miért... Teljes cikk

Áprilisban debütál a Boldog Munkahely Díj, már lehet pályázni!

Első alkalommal kerül kiosztásra a Boldog Munkahely Díj, amelyet a Digital Média Hungary támogatásával működő HR és cégvezetési projekt, a Human... Teljes cikk